Het geheim van Champagne

Het geheim van Champagne

“In victory you deserve Champagne, in defeat you need it.”

Napoleon-

Het geheim van Champagne.

Champagne heeft een geweldige uitstraling. Is er een speciaal moment, heb je iets te vieren? Champagne zet zichzelf automatisch in de schijnwerpers. Hoe is dat zo gekomen? Wat is het geheim van Champagne?

In dit artikel zal ik we het geheim van Champagne stap voor stap ontrafelen. Wat geen geheim is, is dat een goede Champagne ontzettend lekker is. Champagne, de wijn,  zit ontzettend goed in elkaar. Maar Champagne, het merk,  ook.

Champagne een beschermd merk

Champagne is een beschermde naam. Alleen bruisende wijn die in de Champagne gemaakt wordt én waarbij alleen druiven uit de Champagne streek gebruikt mogen worden mag Champagne heten. In 1927 is de grens van het AOC Champagne gebied vastgelegd ( maar wordt mogelijk binnenkort met zo’n 10% uitgebreid). Een sterke strategische zet om de productnaam te beschermen. Dit garandeert dat de consument ook daadwerkelijk krijgt waar hij voor betaalt. Wijnboeren uit de Champagne moeten namelijk aan veel voorwaarden voldoen zoals: voorgeschreven druiven, voorgeschreven alcoholpercentage, voorgeschreven snoeiwijze, voorgeschreven bereidingswijze, voorgeschreven maximale opbrengst bij oogst en persing etc.

De marketing van Champagne

Marketing is ook een geheim van Champagne. Want hoe komt het toch dat wanneer mensen iets te vieren hebben, ze denken aan Champagne? Los van het heerlijke product dat Champagne is natuurlijk. Dat beeld is in de afgelopen honderden jaren geleidelijk en door de generaties heen op ons netvlies gebrand. Napoleon was al een liefhebber van Champagne. Als we het verhaal mogen geloven heeft hij na zijn nederlaag bij Waterloo bij Champagnehuis Ruinart die avond zijn verdriet weggedronken. En de slimme Champagne makers  hebben de dag daarna de overwinnaars van Waterloo (Tsaar, Prins, Generaals en Koningen uit diverse landen) op dezelfde plek getrakteerd op heerlijke Champagne. En dat werd wel even goed bekend gemaakt natuurlijk. Reclame avant la lettre. En dat gaat heden ten dage gewoon door. Wie ziet de helden van tegenwoordig ( Sporthelden, Dj’s, Rappers etc.) niet met de Champagne spuiten op tv! Nog een geheim van Champagne.

De smaak van Champagne

Het grootste geheim van de Champagne is natuurlijk de smaak. De drie meest gebruikte druivenrassen hebben ieder hun eigen karakter.
De Chardonnay brengt de scherpte, rechtheid. Is daarbij ook wat schraler of zuurder en krijgt daardoor vaak een net wat hogere dosage voor de balans.
De blauwe Pinot Noir levert meer kracht en fruitaroma’s.
De blauwe Pinot Meunier druif geeft meer het florale en elegante. Kijk dus eens op het etiket om te zien in welke verhouding de druiven zijn gebruikt. Of heb je een fles Champagne gemaakt van maar één druivenras? Dat maakt nogal uit. Ontdek zo het geheim van jouw Champagne.

Chardonnay oogst
Chardonnay harvest

De assemblage van Champagne

Champagne is op het gebied van smaak een tongstrelende kampioen. Eén van de geheimen is dat Champagne wordt samengesteld uit verschillende wijnen van verschillende jaargangen. Van iedere wijngaard en van iedere druivensoort wordt een basiswijn gemaakt. Deze worden later in het proces gemengd tot de gewenste smaak is bereikt. Soms worden er wel tot 30 basiswijnen gemengd. Op het etiket zie je dan de woorden cuvée of assemblage staan. Nooit worden er dus verschillende druivensoorten gemengd. Grote wijnhuizen hebben dit tot kunst verheven, want het lukt ze om ieder jaar dezelfde smaak te produceren, ongeacht de oogst of weersomstandigheden van dat jaar. Een razendknappe prestatie. Als consument weet je bij deze Champagne huizen dus precies wat je koopt.  Even een lans breken voor de kleinere jongens. Zij hebben minder grote voorraden van oudere basiswijn en hebben dus minder mogelijkheden voor de assemblage. Die Champagne is misschien wel spannender want je proeft hier de verschillen in terroir en per oogstjaar. Hier kan je het treffen dat een jaar wat minder is, maar je komt ook onverwachte pareltjes tegen. Nog zo’n geheim van Champagne.

Is Champagne duur?

Wat geen geheim is, is de prijs van Champagne. Moet dat nou zo duur zijn? Is die prijs terecht?
Om te beginnen is Champagne een veelgevraagd product. De vraag naar Champagne stijgt ieder jaar, maar het gebied met zijn opbrengsten blijft hetzelfde. Je kunt je wel voorstellen dat dit de prijs opdrijft. Voor een fles Champagne is 1 ½ kilo druiven nodig. Op dit moment ( 2019) kost dit €11 per fles. Dit is dus alleen de grondstof. De afgelopen jaren steeg deze prijs met zo’n 7%. Het produceren, opslag, tussenhandel, materiaalkosten en wat je allemaal nog meer kunt bedenken is daar dus nog niet eens bij opgeteld. Er worden enorme kosten gemaakt om een fles Champagne te maken. Kan je nagaan wat je kan verwachten van een supermarkt Champagne van €14,95! Dit zal vast niet gemaakt zijn  van de beste kwaliteit druiven. Prima voor bij de oliebollen dus (tip). Zonde om daar een hoge kwaliteit Champagne voor te gebruiken.
Om even aan te geven om hoeveel geld het gaat: bij het LVMH-concern (Veuve Cliquot, Moët & Chandon, Ruinart, Krug, Dom Perignon) die ongeveer het kwart van de totale jaarlijkse 300 miljoen flessen Champagne produceert, moet ongeveer voor zo’n 55 miljoen van hun 75 miljoen flessen druiven worden aangekocht bij wijnboeren. Maal €11….een gigantisch bedrag. Ga er maar aan staan.

Als je nog meer vragen over Champagne hebt, dan vertel ik er met plezier meer over. Laat het me weten. En ondertussen: geniet!  Want dat is het echte geheim van Champagne.

Fijne feestdagen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *