Bordeaux op de schop

“Bordeaux: De Fransen zijn zo trots op hun wijn dat ze er steden naar noemen”

Wiet van Broeckhoven-
Bordeaux wijnen uit Frankrijk. Met bekende druiven als Merlot en Cabernet Sauvignon. Vaak in een blend.
Bordeaux wijnen

Het tanende imago van Bordeaux

De laatste tijd is de wijnstreek Bordeaux steeds meer negatief in het nieuws. Zo kwam ik berichten tegen van een wijnoverschot dat dreigt te ontstaan. De verkoop van Bordeauxwijn in het lagere- en midden prijssegment valt tegen en de nieuwe oogst komt er binnenkort al weer aan. Volgens de voorzitter van de branchevereniging van wijnmakers in Frankrijk, Bernard Farges, is het imago tanende.

Pesticiden gebruik in Bordeaux

Het tanende imago zou onder andere komen door het veelvuldig gebruik van pesticiden in Bordeaux.  Het afgelopen jaar heeft dit onderwerp in Frankrijk  inderdaad in de schijnwerpers gestaan. Een paar maanden geleden is er een gerechtelijke uitspraak gedaan waarbij een wijnboer aansprakelijk werd gesteld voor gezondheidsklachten van zijn werkneemster, omdat hij zijn werknemers meer had moeten beschermen tegen de effecten van bestrijdingsmiddelen. Een onderzoekscommissie van de Franse Tweede Kamer heeft vorig jaar een vernietigend rapport geschreven.  Daarbij verschenen onderzoeken van onderzoeksinstituut Inserm én van een collectief van  verontruste bewoners (CIMP) die het verband aantoonden van het gebruik van pesticiden en gezondheidsklachten.   Steeds meer Bordeaux wijnhuizen stappen daarom, hetzij uit overtuiging, hetzij vanwege commerciële  redenen, over op Biologische wijnbouw, waarbij meer milieuvriendelijke biologische bestrijdingsmiddelen worden ingezet. Chateau Latour en Chateau d’ Yquem kwamen hiermee al uitgebreid in het nieuws. (Opmerking: Een aantal traditionele bestrijdingsmiddelen mogen bij Biologische wijnbouw overigens nog steeds beperkt worden gebruikt.)

Ter vergelijking met bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika (95-100%) loopt Frankrijk ( 8%) nog behoorlijk achter met Biologische wijnbouw. (Gegevens van The Diva Network,  internationale coalitie van wijndistribiteurs).

De prijs van Bordeaux wijn

Een andere reden voor de verminderde vraag naar Bordeaux wijnen is concurrentie. Consumenten kunnen wijnen van vergelijkbare kwaliteit veel goedkoper krijgen uit landen als Spanje en Italië.  Datzelfde speelt ook in exportland China. Daar is een vergelijkbare hevige concurrentie met Australische wijnen. Wil men de Bordeaux wijn weer in de lift hebben, dan zal absoluut iets aan de prijs moeten worden gedaan.

De smaak van de consument

Misschien wel het voornaamste voor Bordeaux is het om te kijken naar de smaak voorkeuren van de consument. De Bordeauxwijnen passen niet in het profiel van de huidige wijnkopers. Er is veel vraag naar zwoele,  toegankelijke en frisse wijnen. Bewaarwijnen zijn voor het grootste gedeelte van de kopers niet interessant. De Bordeaux wijnboer staat hier voor een keuze. Decennia lang weet je bij een Bordeauxwijn qua smaakprofiel precies wat je krijgt. Aan de ene kant een voordeel om zo’n herkenbaar profiel te hebben. Aan de andere kant dreigt er een gevoel van ouderwetse stoffigheid. Een jong publiek,  en daarmee de aankomende afzetmarkt, zal je hiermee niet trekken. Bordeaux kan er voor kiezen alles bij het oude te houden of toch te gaan voor minder stugge wijnen met meer vriendelijke tannines. Voor wijnen in het lagere segment is dit zeker aan te bevelen, want die vallen op dit vlak helaas niet altijd mee.

De komende jaren zullen we zien wat de wijnboeren van Bordeaux gaan doen en hoe innovatief ze zijn. Kortom: wie of wat maakt de Bordeaux weer hip?

Eén voordeel op de korte termijn voor ons als consument: de Bordeaux wijn zal ongetwijfeld goedkoper worden. 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *